• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Вчитель вчителю

Готуємось до першого уроку у 2011-2012н.р.

Тема: Мій рідний край у незалежній Україні.

Мета: Вчити учнів з повагою ставитися до рідної землі, українського народу, його традицій та звичаїв; розширювати знання учнів про Дніпропетровщину та Новомосковщину як культурний осередок української держави, поглибити зміст поняття «Батьківщина»; розвивати усне мовлення та логічне мислення школярів; виховувати почуття відповідальності за збереження і продовження традицій та звичаїв рідного краю.

Обладнання: репродукції картин та ілюстрації з зображенням природи рідного краю; карта України; символи України; вишитий рушник, колосся і калина; , Конституція України для школярів.

Хід уроку

І. Організаційна частина
Той дивний край, що зветься Батьківщина –
то найдорожча серденьку земля!
Бо ти вродивсь у незалежній Україні,
Ти чув солодку пісню солов‘я!...
А. Ткаченко

- Такими словами нехай продзвенить у вашому серці перший вересневий дзвінок, а перший урок перенесе у спогади про минуле, розкаже про сьогодення і подарує надію на щасливе й світле майбутнє.
II. Основна частина уроку.
2.1. Вступне слово вчителя:
- Кожна людина хоч раз у житті замислювалась над тим, хто вона, де її коріння, чи увесь її рід походить з одного краю. Ваші дідусь чи бабуся, дивлячись на вас, приховуючи сльози радості, згадують і своє дитинство, часом тяжке, напівголодне, але радісне, тепле, рідне… Бо такими ж малими хлопчиками й дівчатками бігали вони в‘юнкими стежками, здіймаючи куряву босими ноженятами, плели вінки з духмяного любистку й блакитного барвінку, раділи, мріяли, зростали…. Та не все складалося так, як гадалося. Тяжкі воєнні роки позбавили колишніх дітлахів права на щасливе дитинство. Мов мишенята в норах змушені були вони ховатися в холодних вогких землянках, часто недоїдаючи, не маючи оселі та теплого одягу. Тому й докладали всіх зусиль, щоб їхні діти, онуки й правнуки жили в незалежній країні, щоб лихо війни не гнало їх за кордон на пошуки кращого життя, на пошуки безхмарного неба… .
24 серпня 1991 року народилася молода держава, народилася Україна. Про це записано у Конституції України – головному законі нашої держави. Послухайте, що тут сказано(учитель зачитує статтю 1, розділ 1 Конституції України):
Україна суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава.
Спитаєте, а де ж жили раніше ваші прадіди, якщо державі лише 20 років? А жили вони на цій же землі, на землі де колоситься золота пшениця, де по обидва береги Дніпра пишаються верби і росте калина, от тільки край тоді звався не українським… .
2.2. Бесіда з учнями класу.
- Скажіть, що ж означає слово «незалежність»? Якими іншими словами можна його замінити? (Відповіді учнів)
- Правильно, воля, свобода, можливість обирати – це все характеризує незалежність.
- А що змінилось після того, як Україна стала незалежною, якою стала її «душа»?
- Душа стала українською, бо душа народу – то його мова! І як грайлива мелодія розлилась барвиста мова по всій Україні! Українськими ставали школи, хоча до цього навчання велося лише російською, а ще раніше – польською мовою. Українські книги і журнали з‘явились на полицях шкільних бібліотек. Не одне століття за можливість писати та розмовляти українською мовою боролись відомі українці. Кого з таких ви знаєте?
- Тараса Шевченка заслужено названо Великим сином України, бо він, як справжній син для матінки-держави робив усе йому посильне, Аби лиш вона, ненька - Україна жила і процвітала. Не один рік Тарас Григорович провів у в‘язниці, на засланні, і все для неї, все для Батьківщини.
Київ завжди був центром культурного розвитку української держави, а після проголошення незалежності України відіграє чи не найважливішу роль в керуванні країною. Майдан Незалежності та Хрещатик стали символічними місцями, де б‘ється серце українського народу, де його сила й воля об‘єднуються сильним патріотичним духом… . Визначні місця Київщини збирають під своїми крилами людей не тільки з України, а й з усього світу.
-
2.4. Бесіда за віршем Л. Костенко
- Уважно прослухайте вірш Ліни Костенко, поміркуйте, які почуття охоплювали поетесу, коли вона писала цю поезію.
Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,
Оці степи, це небо, ці ліси,
Усе так гарно, чисто, незрадливо,
Усе як є – дорога, явори,
Усе моє, все зветься Україна.
Л.Костенко
- Як поетеса ставиться до своєї рідної землі?
- Якими словами вона виражає почуття любові до рідного краю?
- Цей вірш ніби малює у нашій уяві дивовижні картини природи батьківського краю, що ви уявили, слухаючи його?
2.5. Робота за репродукціями картин та ілюстраціями.
Багато поезій написала Ліна Костенко про любов до України, багато написано й іншими поетами та письменниками, багато змальовано на картинах.
2.6. Побудова асоціативного куща.
- Діти, а що для вас означає слово Батьківщина? Спробуйте дібрати слова, які для вас характеризують Батьківщину.
(Примітка: в центрі дошки – слово «Батьківщина» , від якого відходять промені. На них діти записують підібрані слова.) Аналогічно - слово " Новомосковськ".

(Записаними словами та словосполученнями можуть бути Україна, назва населеного пункту, де проживає учень, рідна сторона, батьківська хата, школа тощо).

2.7. Бесіда з елементами розповіді:
У кожній країні, у кожнім краю живуть добрі, працьовиті люди. Часто вони тяжко працюють, обробляючи землю, працюючи в шахтах, будуючи будинки… Але в кожнім краю знають і поважають символи української землі.
- А які символи України відомі вам?
Герб, прапор і гімн – це дещо особливе для народу, і не тільки українського, бо кожна країна має свої символи. У нас, українців, синьо-жовтий прапор символізує безхмарне небо над колосистими, багатими полями; герб - тризуб є своєрідним оберегом, а якщо уважніше придивитись до нього, то прочитаємо слово «воля». Адже ця сама воля, свобода, незалежність була вистраждана народом і має для нас дуже важливе значення. Гімн – це національна пісня, його слова і значення вам добре відомі, тому давайте разом виконаємо його.
(Національний гімн України (фонограма) на музику М. Вербицького,
слова П. Чубинського, учні виконують стоячи).
- А які природні символи України ви знаєте?
- У Дніпропетровщини та Новомосковська, нашого рідного краю також є свої символи. Прослухайте вірш і скажіть, кого або що ми відносимо до природних символів нашої області?
Лелека на хаті, верба і калина,
пшеничні лани, голосні солов‘ї,
гаряча й рум‘яна із печі хлібина,
каштановий цвіт і шумливі гаї…
Дніпро і Самара,
Що кров‘ю облита у нашім краю,
У дніпровських землях – людині пошана,
Люби й поважай Батьківщину свою!
А. Ткаченко
- Про які природні символи нашого краю згадано у вірші?
- Що потрібно робити щоб наша земля процвітала, була сильною і розвинутою в молодій незалежній Україні?
- Здавна в Україні дівчата і хлопці плели вінки. І нам з вами потрібно заплести віночок побажань для України. Ось, на столі є купа квіток, кожна з яких є рідною українській землі. Ви, називаючи побажання для України, «вплітаєте» квіти у вінок.
(Примітка: на дошці намальоване коло, в центрі якого невеличка карта України . Учень, виголошуючи побажання для України, бере квітку і прикріплює її клейкою стрічкою).
- Як гарно уквітчалась земля українська, нехай же ваші побажання обов‘язково здійсняться!
- Але чогось не вистачає віночку українському. Чого саме?
- Стрічка завжди була супутницею віночка. І що довшою вона була, то вважалося краще. Люди казали: «Як славна стрічечка, то й життя як річечка».
ІII. Підсумок уроку
3.1. Узагальнююча бесіда
- То що ж отримала Україна, коли здобула незалежність?
- Які зміни відбулися на Дніпропетровщині після проголошення незалежності України?
- Що потрібно робити людям, щоб їхній рідний край процвітав і розвивався?
А що може зробити вже зараз кожен з вас для своєї маленької Батьківщини?
Любімо свій край рідний, цінуймо те, що над нами зараз хоч і не зовсім безхмарне, проте, мирне небо, що мова наша українська бринить у серцях людей, що маємо прекрасну, незалежну державу, і живемо в чудовім краю, що носить горде ймення – Новомосковщина.


Перший урок "Хай квітне щаслива моя Україна! Найкраща, безцінна, любима земля!

ХАЙ КВІТНЕ ЩАСЛИВА МОЯ УКРАЇНА!
НАЙКРАЩА, БЕЗЦІННА, ЛЮБИМА ЗЕМЛЯ!

Мета уроку: розкрити зміст понять «держава», «громадянин», «права», «обов’язки», «закон»;
- ознайомити зі змістом основних статей Конституції України, Декларації прав дитини, учити цінувати права людей;
- розширити й поглибити поняття «Я – громадянин України»;
- формувати в учнів громадянські якості: знання законів і мотивацію до їх виконання, знання своїх громадянських прав і обов’язків;
-виробляти громадянські якості: патріотизм, людяність, розвивати у дітей прагнення бути свідомими громадянами України;
-спонукати дітей до розуміння своєї значущості в країні;
-виховувати етичну поведінку, почуття товариських стосунків, повагу до рідних, турботу про ближнього.

Ціннісні орієнтації: соціальна компетентність, комунікативна компетентність.

Кінцевий результат: викликати у дітей бажання стати справжнім громадянином, виховувати почуття гордості за свою державу.

ХІД УРОКУ

І Вступне слово учителя.
Погляньмо на карту світу. Тут багато є різних країн. Кожна з них має свою територію – землю, мову (а то й кілька), культуру, історію і традиції. Але кожна країна має також і свій день народження, день проголошення незалежності. Це державне свято.
Україна, наша Батьківщина, розміщена у центрі Європи. Вона також має свою землю, мову, культуру, історію, звичаї, традиції і свій день народження.
— А коли наша Батьківщина святкує День незалежності?
У цьому році нашій Україні виповнилося 20 років незалежного існування. Кожен народ любить свою Батьківщину, робить усе для процвітання своєї держави, її слави, свободи, незалежності. А ми живемо в Україні, волелюбній, мирній державі, і теж усім серцем любимо нашу милу, дорогу країну, хочемо, щоб вона стала процвітаючою, сильною, завжди була вільною і незалежною, бо всі ми громадяни нашої Вітчизни, люблячі сини і дочки України.
ІІ Основна частина уроку
Вправа «Мікрофон»
У І ст. н.е. римський державний діяч, філософ на публічному виступі сказав: «Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що вона – твоя».
Подумайте і дайте відповідь, продовживши речення: «Для мене Україна – це ……»
Вправа «Дерево української незалежності»
В українській пісні Ніна Матвієнко співає: «З роду в рід кладе життя мости, без коріння саду не цвісти, без стремління човен не пливе, без коріння гине все живе». Гине без коріння дерево, без історії немає майбутнього і для держави.
До того дня, коли була проголошена незалежність України, народ цієї землі міг гордитися своїм славним минулим, героїчними людьми, святою історією. Наше коріння міцне і у 1991 році ми починали не з початку, а почали будувати нову державу на землі наших прадідів-дідів.
— А чим може гордитися громадянин України?
Підсумувавши відповіді учнів, учитель пропонує на кроні умовного дерева у вигляді плодів записати пам’ятні сторінки вже незалежної України.
Сторінка 1 Україна – суверенна, незалежна держава
Згідно із Конституцією (ст.1.), Україна проголошена суверенною і незалежною, демократичною, соціальною та правовою державою.
Суверенітет України поширюється на всю її територію. Територія України в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною.
— А як Ви розумієте словосполучення «цілісна і недоторкана»?
Сторінка 2 Україна – демократична держава
Зі Статті 5 Конституції України: Україна є республікою. Носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ. Народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування. Право визначати і змінювати конституційний лад в Україні належить виключно народові і не може бути узурповане державою, її органами або посадовими особами.
Сьогодні у світі більше країн, які обрали форму правління – республіканську.
— Як Ви думаєте, чому?
Уявіть, що Вас обрали до міжнародної комісії, де обговорюються ознаки демократичної держави, які найкраще представлені у кожній країні. Які б із демократичних ознак своєї держави Ви б назвали? Чому? Прогнозовані відповіді:
• правління більшості;
• верховенство права;
• дотримання прав і свобод людини;
• поділ влади;
• політична та ідеологічна свобода;
• закон – єдиний для всіх та ін.
Сторінка 3 Українські державні символи
Державними символами України є Державний Прапор України, Державний Герб України і Державний Гімн України.
Державний Прапор України – стяг із двох рівновеликих горизонтальних смуг синього і жовтого кольорів.
Головним елементом великого Державного Герба України є Знак Княжої Держави Володимира Великого – Тризуб (малий Державний Герб України.
Державний Гімн України – національний гімн, слова Павла Чубинського, музика Михайла Вербицького. Офіційно «Музична редакція» державного гімну була прийнята Верховною радою України 15 січня 1992 року; слова гімну були затверджені «законом про Гімн України» 6 березня 2003 року.
Учням пропонується переглянути міні-презентації про національні герб і прапор України (у разі відсутності можливості перегляду учитель повинен мати репродукції державного прапору і герба).
Сторінка 4 Державна мова України
Державною мовою в Україні є українська мова. Держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України. В Україні гарантується вільний розвиток, використання і захист російської, інших мов національних меншин України. Держава сприяє вивченню мов міжнародного спілкування. Застосування мов в Україні гарантується Конституцією України та визначається законом.
Із слова починається мова,
Із мови починається людина,
Моя ласкава, мамина, єдина –
Щебече соловейко на весь світ.
Не посмій забути маминої мови.
Нею квітне поле і гудуть діброви.
Можеш призабути запах рути-м’яти,
Але рідну мову мусиш пам’ятати.
— Як Ви розумієте вислів «пам’ятати рідну мову»?
— Чому це так важливо для людини?
Сторінка 5 Україна – правова держава
В Україні визнається і діє принцип верховенства права.
Конституція України – основний закон держави Україна. Ухвалений 28 червня 1996 року на 5-й сесії Верховної Ради України 2-го скликання. На пам'ять про прийняття Конституції в Україні щорічно святкується державне свято День Конституції України.
Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй.
Ще у 1924 р. у м. Женеві було прийнято Декларацію прав дитини. 1959 р. розроблена і втілена в життя нова Декларація прав дитини. А 1989 р. у Ною-Йорку всі прогресивні країни світу підписалися під Конвенцією прав дитини.
У 1991 р. Україна приєдналася до Конвенції, а в 1993 р. в Києві створено Всеукраїнський комітет захисту дітей.
Згідно з Конвенцією, Україна у квітні 2001 р. прийняла Закон про охорону дитинства.
Клас об’єднується у дві групи, кожна з яких отримує завдання: по черзі називати свої права (1-ша група) і, звичайно, обов’язки (2-га група). Перемагає та, яка назве більше.
Виконайте і обміркуйте: уявіть, що Ви українець, який виїхав за кордон. Визначіть найголовніші права, що має гарантувати Вам ця держава. Свій вибір поясніть.
Учням пропонується переглянути міні-презентацію про права дитини.
Сторінка 6 Національні надбання України
«Ми візьмемо усе найкраще в себе,
Пронесемо нащадкам крізь віки.
І щоб вони сказали нам «Спасибі»
За державу, яку побудувати ми змогли».
Олена Іпатенко
Якщо ми хочемо чимось погордитися, то вживаємо префікс най-, наприклад, найкраща, найулюбленіша, найчарівніша.
Учитель наводить кілька прикладів про українські національні надбання, а потім учні мають навести власні приклади про НАЙ-українське.
***
Найдавніша згадка про «руську» (тобто українську) мову на території сучасної України належить до 858 року. Уперше українську народну мову було піднесено до рівня літературної наприкінці XVIII ст. з виходом у 1798 році першого видання «Енеїди» І.Котляревського, який вважається зачинателем нової української літературної мови.
***
Найстарішою українською піснею, запис якої зберігся до наших днів, вважається пісня «Дунаю, Дунаю, чому смутен течеш?».
***
Найвідоміший музикант Київської Русі – співець XI ст. Боян, який жив при дворі Святослава Ярославовича і якого згадує автор «Слова о полку Ігоровім».
***
Найдавнішою скульптурою, знайденою в Україні, є кам'яна баба з кургану поблизу с. Нововасилівки Миколаївської області, яка належить до V – ІV ст. до н.е.
***
Ансамбль унікальних фресок у Софійському соборі в Києві є найдавнішим зразком українського монументального живопису. Цим фрескам вже майже 1000 років. Загальна їхня площа становить 3000 кв. м.
***
Найбільше перекладений літературний твір – «Заповіт» Т.Г.Шевченка. Його перекладали на 147 мов народів світу.
***
Найдовший псевдонім мав, мабуть, Г. Квітка-Основ'яненко: «Любопытный Аверьян, состоящий не у дел колежский протоколист, имеющий хождения по тяжебным делам и по денежным взысканиям».
***
Найчастіше вживаною літерою з українського алфавіту є «п», із якої починається найбільша кількість слів. «Найпасивнішою», тобто найрідше вживаною буквою українського алфавіту, є «ф». В українській мові звук, що починається цією літерою, зустрічається тільки у небагатьох запозичених словах.
***
Найпершим вищим навчальним закладом в Україні була Острозька Колегія, заснована в 1576 р. у м. Острог князем Костянтином Острозьким. Другий вищий навчальний заклад — Києво-Могилянська академія, заснована у 1623 р. шляхом об'єднання Київської братської і Лаврської шкіл. Це були на той час єдині вищі школи у східнослов'янському світі.
***
Найдавніший міст в Україні знаходиться у м. Феодосії. Цей грецький міст, що функціонує ще й сьогодні, збудований генуезцями в XIII ст. Довжина його 10 м. Дещо молодшим від нього є «Турецький міст» над рікою Смотрич біля фортеці у Кам'янці-Подільському, його було побудовано у XVI ст.
***
Найбільші сходи в Україні – Потьомкінські сходи в Одесі – одна з видатних кам'яних споруд 1-ої половини XIX ст. Це складна інженерна споруда висотою 24 м і довжиною 142 м має 142 кам'яних сходинки і 10 площадок. Ширина нагорі – 125 м, внизу – 21 м. В її спорудженні взяли участь архітектори Ф.К.Бофф, Г.І.Торрічеллі та ін. Матеріал – цегла, черепашник, камінь.
***
Найзнаменитішими дітьми можна вважати трьох дочок Я. Мудрого, які стали королевами в різних країнах. Дочка Анна стала дружиною французького короля Генріха І, а після його смерті управляла Францією як регентша до повноліття свого сина, короля Філіпа. Про це свідчить багатомовний напис на її пам'ятнику неподалік від Парижа: «Анна руська – королева французька». Друга дочка Я.Мудрого була одружена з норвезьким королем Геральдом Сміливим, а третя – з угорським королем Андрієм.
***
Найнезвичнішою дзвіницею на території України є, мабуть, дзвіниця Києво-Печерської лаври, яка відхилена від вертикалі, як знаменита Пізанська вежа. Ще за часів спорудження через нерівномірний осад ґрунту дзвіниця похилилася, і в 1740 році навіть було порушено справу проти архітектора І.Г.Веделя: його звинуватили у неправильному плануванні. Дзвіницю добудували, пізніше (в 1951 році) визначили відхилення, а 1987 року зробили заміри вже з допомогою електроніки. При загальній висоті дзвіниці 96 652 м відхилення становить 60,3 см. Отже, падіння київській дзвіниці не загрожує.
Учням пропонується переглянути міні-презентацію про Україну.
Бути українцем – значить пишатися своєю Вітчизною. І нам є чим пишатися. Ми пишаємося красою української природи, древніми традиціями і мудрістю предків, найбагатшою культурною спадщиною.
Бути українцем – значить беззавітно вірити в Україну, як вірили в неї генії і безстрашні захисники українського народу. Тільки почуття любові й глибокої гордості за Вітчизну разом з вірою у її величне майбутнє дає кожному українцеві, незалежно від того, молодий він чи сивий, чи живе він в Україні, чи в інших краях, право стверджувати: це моя країна, мій народ, моя Україна!
— А що для Вас означає «бути патріотом»?
Підбиття підсумків уроку.
Пречиста блакить ясніє у безмірній високості України, як праведна душа народу. Веселковою барвою розлилася вона в небесах віковічним знаменом, на якому палає золото сонця, мов святий німб.
Ні, як нема кращого неба, ніж небо України, так як і нема кращої Землі, ніж наша Україна!
З Днем народження, рідна земля!
Автори:
Крутенко О.В., завідувач лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників;
Степанова Н.М., методист лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників.

Джерело: http://teacher.at.ua/

Кiлькiсть переглядiв: 444